Kursu Darbs   

                                                         kursi@progmeistars.lv

 

#46   2013. gada 25. aprīlis

                                        ®

 

Pulkveža Brieža 6-1,

tel.  26428902, 67336035, www.progmeistars.lv


                                                                                                                             


 


Iestāšanās kursos.

Pirmajiem semestriem atlaide 15%!

           Bez pārrunām pieņemam:  skolēnus, sākot ar 5. klasi lietišķā nodaļā; uz programmēšanas sākumnodaļu  un programmēšanas pamatnodaļu - kursantus, kuri ir ieguvuši pasniedzēju rekomendācijas, olimpiāžu laureātus un skolēnus ar labām sekmēm matemātikā (ir jāuzrāda administrācijai diploms vai liecība) . 

            Pārējie skolēni tiek pieņemti vai pēc pārrunām vai pēc  iepazīstinošas nodarbībām programmēšanā.   Tādiem ir jāsarunā ar administrāciju pa tel.  67336035,  26428902.

 

 

BOI’2013

 http://boi2013.informatik-olympiade.de/ 

http://vip.latnet.lv/lio/

 

No 8. līdz 12. aprīlim Rostokā (Vācijā) notika 19. Baltijas olimpiāde informātikā BOI’2013. Baltiādē piedalījās 54 skolēni no Dānijas, Igaunijas, Latvijas, Lietuvas, Norvēģijas, Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas. Katrā komandā bija pa 6 skolēni.      

Kārtējo reizi vislabāk sevi parādīja Polijas komanda: 4 – zelta medaļas, 2 – sudraba medaļas. Vēl tikai vienā komandā visi dalībnieki ieguva medaļas – un tā ir mūsu komanda. 6 medaļas no BOI Latvijas komanda atveda pirmo reizi. Komandai no Zviedrijas 1 zelta medaļa (ar absolūti labāko rezultātu), 1 sudraba un 3 bronzas medaļas. Komandai no Lietuvas 2 sudraba un 2 bronzas medaļas.    

Visi komandas locekļi – sagatavošanās olimpiādēm grupas dalībnieki, kuru trenē mūsu kursu vadošais pasniedzējs S.Meļņiks. No tiem visi rīdzinieki – Progmeistara audzēkņi vai absolventi.

 

Aleksejs Zajakins

R. 89. Vsk.

10

z

Nikita Larka

R. 88. Vsk.

12

s

Ojārs Vilmārs Ratnieks

Siguldas V. ģim.

12

s

Mihails Smoļins

11

b

Aleksejs Popovs

R. 10. Vsk.

9

b

Pēteris Pakalns 

Cēsu V. ģim.

10

b

 

 

Apzīmējumi: z– zelta medaļa, s – sudraba medaļa, b – bronzas medaļa. Pavisam tika apbalvota puse no visiem dalībniekiem: 6 skolēni saņēma zelta medaļas, 7 – sudraba, 14 – bronzas.

Brauciens uz olimpiādi nevarētu notikt bez sponsoru dalības: Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija (LIKTA), AS "Exigen Services Latvia", SIA "Inbox", SIA "Lattelecom Technology", SIA "ABC software".

Komandu vadīja Latvijas olimpiāžu informātikā „dzinējspēks”, LUMII – Latvijas Universitātes Matemātikas un Informātikas institūta pētnieki Mārtiņš (IOI – Vispasaules informātikas olimpiādes IC – Starptautiskās komitejas loceklis) un Rihards Opmaņi. Apsveicam uzvarētājus, treneri, komandu vadītājus, pasniedzējus un sponsorus!     

 

 

Rīkoties efektīvi.

Andrejs Rinkevičs, mūsu kursu absolvents un pasniedzējs – visai skrupulozs cilvēks. Šī viņa īpašība apvienojumā ar neapšaubāmu apdāvinātību jau tagad kalpo kursiem par iemeslu noslogot viņu par labu ... un ... vārdā. Mums ir paveicies, ka viņš it kā netaisās braukt prom. Un, Andrīt, t.i., Andrej, varbūt arī nevajag?

 

 

Kāpēc Jūs iestājāties mūsu kursos?

Mana iestāšanās kursos ir saistīta ar vienu notikumu – mana mājas datora „nogalināšanu”. 13 gadu vecumā, tajos retajos brīžos, kad es nespēlēju šūterus (šaudīšanos, red. piezīme), bet iepazinu datora spējas, es uzdūros programmēšanas skripta valodai „Tcl”. Nolemjot pamēģināt sevi tobrīd man šķietošajā maģiskajā lietā – programmu radīšanā – es veiksmīgi sadedzināju operatīvo atmiņu. Līdz ar to vecākiem uzreiz kļuva skaidrs, ka esmu datoru ģēnijs un pēc iespējas ātrāk šīs ģenialitātes iznīcinošā sastāvdaļa ir jānovirza radošā gultnē. Tūlīt pat mana mīļā mamma „pavisam nejauši” ieraudzīja sludinājumu par programmēšanas kursiem un, protams, piedāvāja pierakstīties uz tiem. Un es, pēc „veiksmīgiem” eksperimentiem, ilgi nedomājot, labprātīgi piekritu aiziet uz pārrunām. Tobrīd es mācījos 7.klasē.       

Jūsu mīļākie priekšmeti skolā.

Kopš mazākām klasēm man patika skaitīt un rēķināt uzdevumus. Iespējams, tāpēc skolā mani mīļākie priekšmeti bija algebra, ģeometrija, biznesa pamati un rasēšana. 

Jūsu atmiņas par pasniedzēja darba sākumu un kādi ir daži no Jūsu pasniedzēja principiem?

Piedāvājumu par pasniedzēja darbu es saņēmu 2008.gada vasarā, pēc 9.klases. Atceros, kā es sāku uztraukties, kad mani izsauca kursu direktors, un ar domu, ka it kā mani nebūtu par ko izslēgt no kursiem, bridu uz viņa kabineta pusi. Tur arī saņēmu ... piedāvājumu kļūt par pasniedzēju.

Es cītīgi gatavojos katrai nodarbībai, lūdzu padomus pieredzējušiem pasniedzējiem, lasīju atbilstošu literatūru. Pasniedzējam ir jāzina savs priekšmets tik dziļi, lai viņam nerastos grūtības „uz pirkstiem” izskaidrot tēmu. Taču ir jābūt daudziem skaidrošanas variantiem par katru tēmu, tostarp, grafiskās interpretācijas, shēmas, attēli un sadzīves analogi. Galvenā ideja – parādīt sarežģītas lietas pēc iespējas vienkāršāk. Cenšos vadīt nodarbības pietiekami brīvā un nepiespiestā formā, taču tai pat laikā atsaukties uz „brīdinājuma signāliem” no audzēkņu puses.

 Jums ir jaunākais brālis. Vai šis „faktors” palīdz jums komunicēt ar saviem skolēniem?

Manam brālim tagad ir 5 gadi! Saskarsme ar viņu man dažreiz palīdz atrast kopīgu valodu ar audzēkņiem. Vērojot brāļa intereses, redzu, kādas tagad ir modes tendences. Un, protams, atskatoties uz savām datora lietošanas problēmām tajā vecumā, ar vienkāršu piemēru palīdzību cenšos pastāstīt, kā atrisināt šīs problēmas un kur nospiest maģisko podziņu, lai viss ieslēgtos.      

Jūs kursos atjaunojāt apmācību programmas divās nodaļās: lietišķajā un sākuma programmēšanas nodaļā.

Sastādot administrēšanas programmu, jau no paša sākuma uzstādīju divus mērķus. Pirmais mērķis, lai audzēknis iegūtu praktiskas datora lietošanas iemaņas un priekšstatu par fiziskiem un loģiskiem procesiem sistēmblokā, un varētu patstāvīgi uzstādīt un izmantot operatīvās sistēmas.   Šis mērķis tika īstenots pirmajā semestrī. Par otru mērķi kļuva drošība. Informācijas tehnoloģijas tagad iekļuva visās ikdienas dzīves jomās, taču par personīgo datu drošību reti kurš iedomājas. Tādējādi, otrais administrēšanas semestris tika veltīts personīgo datu un paša datora aizsardzības pret uzlaušanu, iekļūšanu un profilakses metožu tēmām.  

            Semestris „Robots” programmēšanas sākuma posmā ir ļoti veiksmīgs un lietderīgs. Tā uzdevums – sniegt 6.-8. klašu skolēniem programmēšanas pamatiemaņas ar daudzu „pieaugušo” konstrukciju izmantošanu. Pie tam „Robots” izskatās kā spēle un tāpēc ir lielisks mācību līdzeklis. Tā kā programmēšanas valoda „Robota” izpildītājā ir līdzīga C valodai, tad mēs pieskaramies pat programmu rakstīšanas stila jautājumiem, lai nākotnē būtu vieglāk tās pārlasīt un saprast.       

Semestra „Robots” audzēkņi mācās tikai 6.-8.klasēs, tāpēc apmācības laikā mēs izmantojam metodi „programmēšana piemēros un uzdevumos”. Šajā pat atslēgā es sistematizēju uzkrāto pieredzi.

Katru nodarbību es sāku ar vienkāršiem piemēriem, kas pakāpeniski kļūst sarežģītāki nodarbības gaitā. Galvenie uzdevumi tiek izskatīti pietiekami detalizēti problēmas dziļākai izpratnei. Cenšos ilustrēt un argumentēt katru soli, parādīt alternatīvus risinājumus, lai lielāko daļu uzdevumu audzēkņi varētu atrisināt patstāvīgi. Bez šaubām, tas ne tikai attīsta audzēkņu domāšanu, bet arī sniedz optimālu uzstādīto uzdevumu risināšanas projektēšanas iemaņas.    

Tad Jūs vienādā mērā esat administrators un programmētājs vai tomēr...?

Spriežot pēc mani interesējošo lietu loka, es tomēr vairāk esmu programmētājs nekā administrators. Taču šie darbības veidi papildina viens otru. Jo, sākot veidot jaunu pielikumu, vienmēr jāsaskaras ar datora uzstādīšanu katram jaunam projektam un ar drošības aspektiem turpmāk gan izstrādātājam, gan lietotājiem.

Kā jūs izvēlējāties augstāko mācību iestādi?

Augstāko mācību iestādi izvēlējos ilgi un cītīgi. Divu gadu laikā ievācu dažādu informāciju par fakultātēm, apmeklēju iepazīšanās pasākumus un papildus mācījos sagatavošanas kursos. Beigu beigās izvēlējos DITF – RTU – Rīgas Tehniskās universitātes - Datorzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultāti, ar IT – informācijas tehnoloģiju - mācību programmu, kurā arī veiksmīgi iestājos. Nozīmīgs arguments bija arī tas, ka apmācību ilgums ir mazāks nekā pārējās augstākajās mācību iestādēs šajā mācību programmā.      

Kādi pasniedzēji jums iepatikās un kāpēc? Kādiem priekšmetiem jāpievērš īpaša uzmanība?

Visu augstākās matemātikas kursu es pavadīju pie Intas Volodko. Par labāku matemātikas pasniedzēju nevar pat sapņot. Viss tika pasniegts ļoti vienkārši un saprotami.    

Īpaši mani iedvesmoja elektrotehnika, elektronika, diskrētā matemātika un fizika. Diskrēto matemātiku brīnišķīgi pasniedza tā pati I.Volodko.

 Elektrotehnika sākotnēji šķita ļoti sarežģīts priekšmets, taču N.Nadežņikova stingrā uzraudzībā jebkurš iemācīsies pareizi savienot vadiņus, lai iedegtos lampiņa. Priekšmets ir pietiekami plašs un skar ne tikai datorus, bet arī dažādas ikdienas dzīves jomas.  Par fiziku varu teikt, ka katra prakse ienesa jaunas zināšanas par lietām mums apkārt. Mierīgais un entuziasma pilnais J.Ruža katru tēmu pasniedz pa jaunam, daudzšķautņaini: tēlaini izsakoties no 2D pārej 3D formātā. Pat no skolas zināmās tēmas sāk iegūt īstu dziļumu.  

Ar bagātu zināšanu bagāžu, kas iegūta dažādos „Progmeistars” kursu semestros, eksāmeni programmēšanā universitātē nelikās par tik ļoti „briesmīgu” notikumu, kā pārējiem studentiem. Priekšmeti, kas saistīti ar programmēšanu, neprasīja lielas piepūles. Pirmie trīs semestri vispār likās kā atkārtojums.    

Īpaši varu izcelt un ieteikt „Progmeistara” bāzes semestrus, kas izmanto Pascal, jo arī universitātē ar to sākas programmēšana. Noteikti jāapgūst mūsu semestris OOP, proti, uz objektu orientēta programmēšana. Bez tā mūsdienu programmēšanas pasaulē neiztikt, un arī pirmajā universitātes kursā būs Delphi, bet sākot ar ceturto universitātes semestri - C++. Būs nepieciešamas arī mūsu C/Data un C/Unix semestru zināšanas, piemēram, kursā „Operētājsistēmas”. 

Jūsu ieteikumi skolēniem, kursu audzēkņiem, studentiem. 

Es uzskatu – pats galvenais ir pareiza profesijas izvēle. Neslinkojiet! Iztērējiet laiku meklējumiem, par ko gribat kļūt un kur iegūt zināšanas, lai par to kļūtu. Jo ātrāk jūs atradīsiet savu aicinājumu, jo vieglāk būs turpmāk. Nenāksies lauzīt galvu pēdējā mācību iestādēs uzņemšanas dienā, kur tad tomēr stāties. Jūs varēsiet jau iepriekš sākt gatavoties vēlamajai profesijai, tas jums ļoti palīdzēs mācībās. Izanalizējiet jau šodien, kas jums ir patiesi interesanti. Studentiem varu ieteikt neapaugt ar „astēm” un visu nokārtot savlaicīgi.    

Vismaz nedaudz par „darba biogrāfiju”. Ar ko tagad nodarbojaties?

Mana darba biogrāfija nav īpaši raiba, taču tā nav arī „melnbalta”: biju un esmu kursu pasniedzējs, piedalījos programmu medicīnas laboratorijām izstrādē, izstrādāju multimediju mājas lapas. Šobrīd nodarbojos ar „kādu” lietišķo programmu izstrādi „kādām” portatīvām iekārtām. Īstenībā - nekā īpaši slepena - vienkārši sākumā vēlos sasniegt rezultātu.

Ieteikumi profesionālai izaugsmei.

Uzskatu par svarīgu, pirmām kārtām, iemācīties strādāt efektīvi: optimāli plānot savu laiku (studentam tas ir arhisvarīgi), adekvāti reaģēt stresa apstākļos un prast motivēt pašam sevi. Ja ir konkrēts, precīzi noteikts mērķis, ir daudz vienkāršāk to sasniegt, pareizi izstrādājot „ceļu karti”.   

Hobiji.

Pārsvarā mani hobiji ir ārpus datora – tās ir iespējas sevi uz laiku aizņemt ar kaut ko citu, piemēram, sportu vai literatūras lasīšanu, kas nekādi nav saistīta ar manu ikdienas darbu, vai vienkārši ar braucieniem ar automašīnu pa apkaimi. 

Paldies par interviju! Veiksmi!