Kursu
Darbs
kursi@progmeistars.lv |
#46 2013. gada 25. aprīlis ® Pulkveža
Brieža 6-1, tel. 26428902, 67336035, www.progmeistars.lv |
Iestāšanās
kursos.
Pirmajiem
semestriem atlaide 15%!
Bez pārrunām pieņemam: skolēnus, sākot ar 5. klasi lietišķā nodaļā; uz programmēšanas sākumnodaļu un programmēšanas pamatnodaļu - kursantus, kuri ir ieguvuši pasniedzēju rekomendācijas, olimpiāžu laureātus un skolēnus ar labām sekmēm matemātikā (ir jāuzrāda administrācijai diploms vai liecība) .
Pārējie skolēni
tiek pieņemti vai pēc pārrunām vai pēc iepazīstinošas
nodarbībām programmēšanā. Tādiem ir
jāsarunā ar administrāciju pa tel. 67336035,
26428902.
BOI’2013
http://boi2013.informatik-olympiade.de/
No 8. līdz 12. aprīlim
Rostokā (Vācijā) notika 19. Baltijas olimpiāde
informātikā BOI’2013. Baltiādē piedalījās 54
skolēni no Dānijas, Igaunijas, Latvijas, Lietuvas,
Norvēģijas, Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas. Katrā
komandā bija pa 6 skolēni.
Kārtējo reizi vislabāk sevi
parādīja Polijas komanda: 4 – zelta medaļas, 2 – sudraba
medaļas. Vēl tikai vienā komandā visi
dalībnieki ieguva medaļas – un tā ir mūsu komanda. 6
medaļas no BOI Latvijas komanda atveda pirmo reizi. Komandai no Zviedrijas
1 zelta medaļa (ar absolūti labāko rezultātu), 1 sudraba un
3 bronzas medaļas. Komandai no Lietuvas 2 sudraba un 2 bronzas
medaļas.
Visi komandas locekļi – sagatavošanās
olimpiādēm grupas dalībnieki, kuru trenē mūsu kursu
vadošais pasniedzējs S.Meļņiks. No tiem visi
rīdzinieki – Progmeistara audzēkņi vai absolventi.
Aleksejs Zajakins |
R. 89. Vsk. |
10 |
z |
Nikita Larka |
R. 88. Vsk. |
12 |
s |
Ojārs Vilmārs Ratnieks |
Siguldas V. ģim. |
12 |
s |
Mihails Smoļins |
11 |
b |
|
Aleksejs Popovs |
R. 10. Vsk. |
9 |
b |
Pēteris Pakalns |
Cēsu V. ģim. |
10 |
b |
Apzīmējumi:
z– zelta medaļa, s – sudraba medaļa, b – bronzas medaļa.
Pavisam tika apbalvota puse no visiem dalībniekiem: 6 skolēni
saņēma zelta medaļas, 7 – sudraba, 14 – bronzas.
Brauciens uz olimpiādi nevarētu notikt bez
sponsoru dalības: Latvijas informācijas un komunikācijas
tehnoloģijas asociācija (LIKTA), AS "Exigen Services Latvia", SIA "Inbox", SIA
"Lattelecom Technology", SIA "ABC software".
Komandu vadīja Latvijas
olimpiāžu informātikā „dzinējspēks”, LUMII –
Latvijas Universitātes Matemātikas un Informātikas
institūta pētnieki Mārtiņš (IOI – Vispasaules
informātikas olimpiādes IC – Starptautiskās komitejas loceklis)
un Rihards Opmaņi. Apsveicam
uzvarētājus, treneri, komandu vadītājus, pasniedzējus
un sponsorus!
Rīkoties
efektīvi.
Andrejs Rinkevičs, mūsu kursu absolvents un pasniedzējs
– visai skrupulozs cilvēks. Šī viņa īpašība
apvienojumā ar neapšaubāmu apdāvinātību jau tagad
kalpo kursiem par iemeslu noslogot viņu par labu ... un ...
vārdā. Mums ir paveicies, ka viņš it kā netaisās
braukt prom. Un, Andrīt, t.i., Andrej, varbūt arī nevajag?
Kāpēc Jūs iestājāties mūsu
kursos?
Mana iestāšanās kursos ir saistīta ar vienu notikumu – mana mājas datora „nogalināšanu”. 13 gadu vecumā, tajos retajos brīžos, kad es nespēlēju šūterus (šaudīšanos, red. piezīme), bet iepazinu datora spējas, es uzdūros programmēšanas skripta valodai „Tcl”. Nolemjot pamēģināt sevi tobrīd man šķietošajā maģiskajā lietā – programmu radīšanā – es veiksmīgi sadedzināju operatīvo atmiņu. Līdz ar to vecākiem uzreiz kļuva skaidrs, ka esmu datoru ģēnijs un pēc iespējas ātrāk šīs ģenialitātes iznīcinošā sastāvdaļa ir jānovirza radošā gultnē. Tūlīt pat mana mīļā mamma „pavisam nejauši” ieraudzīja sludinājumu par programmēšanas kursiem un, protams, piedāvāja pierakstīties uz tiem. Un es, pēc „veiksmīgiem” eksperimentiem, ilgi nedomājot, labprātīgi piekritu aiziet uz pārrunām. Tobrīd es mācījos 7.klasē.
Jūsu mīļākie priekšmeti
skolā.
Kopš mazākām klasēm man patika skaitīt un rēķināt uzdevumus. Iespējams, tāpēc skolā mani mīļākie priekšmeti bija algebra, ģeometrija, biznesa pamati un rasēšana.
Jūsu
atmiņas par pasniedzēja darba sākumu un kādi ir daži
no Jūsu pasniedzēja principiem?
Piedāvājumu par pasniedzēja darbu es saņēmu 2008.gada vasarā, pēc 9.klases. Atceros, kā es sāku uztraukties, kad mani izsauca kursu direktors, un ar domu, ka it kā mani nebūtu par ko izslēgt no kursiem, bridu uz viņa kabineta pusi. Tur arī saņēmu ... piedāvājumu kļūt par pasniedzēju.
Es cītīgi gatavojos katrai nodarbībai, lūdzu padomus pieredzējušiem pasniedzējiem, lasīju atbilstošu literatūru. Pasniedzējam ir jāzina savs priekšmets tik dziļi, lai viņam nerastos grūtības „uz pirkstiem” izskaidrot tēmu. Taču ir jābūt daudziem skaidrošanas variantiem par katru tēmu, tostarp, grafiskās interpretācijas, shēmas, attēli un sadzīves analogi. Galvenā ideja – parādīt sarežģītas lietas pēc iespējas vienkāršāk. Cenšos vadīt nodarbības pietiekami brīvā un nepiespiestā formā, taču tai pat laikā atsaukties uz „brīdinājuma signāliem” no audzēkņu puses.
Jums
ir jaunākais brālis. Vai šis „faktors” palīdz jums
komunicēt ar saviem skolēniem?
Manam brālim tagad ir 5 gadi! Saskarsme
ar viņu man dažreiz palīdz atrast kopīgu valodu ar
audzēkņiem. Vērojot brāļa intereses, redzu, kādas
tagad ir modes tendences. Un, protams, atskatoties uz savām datora lietošanas
problēmām tajā vecumā, ar vienkāršu piemēru
palīdzību cenšos pastāstīt, kā atrisināt
šīs problēmas un kur nospiest maģisko podziņu, lai
viss ieslēgtos.
Jūs kursos atjaunojāt apmācību
programmas divās nodaļās: lietišķajā un
sākuma programmēšanas nodaļā.
Sastādot administrēšanas programmu, jau no paša sākuma uzstādīju divus mērķus. Pirmais mērķis, lai audzēknis iegūtu praktiskas datora lietošanas iemaņas un priekšstatu par fiziskiem un loģiskiem procesiem sistēmblokā, un varētu patstāvīgi uzstādīt un izmantot operatīvās sistēmas. Šis mērķis tika īstenots pirmajā semestrī. Par otru mērķi kļuva drošība. Informācijas tehnoloģijas tagad iekļuva visās ikdienas dzīves jomās, taču par personīgo datu drošību reti kurš iedomājas. Tādējādi, otrais administrēšanas semestris tika veltīts personīgo datu un paša datora aizsardzības pret uzlaušanu, iekļūšanu un profilakses metožu tēmām.
Semestris
„Robots” programmēšanas sākuma posmā ir ļoti
veiksmīgs un lietderīgs. Tā uzdevums – sniegt 6.-8. klašu
skolēniem programmēšanas pamatiemaņas ar daudzu
„pieaugušo” konstrukciju izmantošanu. Pie tam „Robots” izskatās
kā spēle un tāpēc ir lielisks mācību
līdzeklis. Tā kā programmēšanas valoda „Robota”
izpildītājā ir līdzīga C valodai, tad mēs
pieskaramies pat programmu rakstīšanas stila jautājumiem, lai
nākotnē būtu vieglāk tās pārlasīt un
saprast.
Semestra „Robots” audzēkņi
mācās tikai 6.-8.klasēs, tāpēc apmācības
laikā mēs izmantojam metodi „programmēšana piemēros un
uzdevumos”. Šajā pat atslēgā es sistematizēju
uzkrāto pieredzi.
Katru nodarbību es sāku ar
vienkāršiem piemēriem, kas pakāpeniski kļūst
sarežģītāki nodarbības gaitā. Galvenie uzdevumi
tiek izskatīti pietiekami detalizēti problēmas
dziļākai izpratnei. Cenšos ilustrēt un argumentēt
katru soli, parādīt alternatīvus risinājumus, lai
lielāko daļu uzdevumu audzēkņi varētu atrisināt
patstāvīgi. Bez šaubām, tas ne tikai attīsta
audzēkņu domāšanu, bet arī sniedz optimālu
uzstādīto uzdevumu risināšanas projektēšanas iemaņas.
Tad Jūs vienādā mērā esat
administrators un programmētājs vai tomēr...?
Spriežot pēc mani interesējošo lietu loka, es tomēr vairāk esmu programmētājs nekā administrators. Taču šie darbības veidi papildina viens otru. Jo, sākot veidot jaunu pielikumu, vienmēr jāsaskaras ar datora uzstādīšanu katram jaunam projektam un ar drošības aspektiem turpmāk gan izstrādātājam, gan lietotājiem.
Kā jūs izvēlējāties
augstāko mācību iestādi?
Augstāko
mācību iestādi izvēlējos ilgi un cītīgi.
Divu gadu laikā ievācu dažādu informāciju par
fakultātēm, apmeklēju iepazīšanās pasākumus
un papildus mācījos sagatavošanas kursos. Beigu beigās
izvēlējos DITF – RTU – Rīgas Tehniskās universitātes -
Datorzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultāti, ar
IT – informācijas tehnoloģiju - mācību programmu, kurā
arī veiksmīgi iestājos. Nozīmīgs arguments bija arī
tas, ka apmācību ilgums ir mazāks nekā
pārējās augstākajās mācību
iestādēs šajā mācību programmā.
Kādi pasniedzēji jums iepatikās un
kāpēc? Kādiem priekšmetiem jāpievērš
īpaša uzmanība?
Visu augstākās matemātikas kursu es
pavadīju pie Intas Volodko. Par labāku matemātikas
pasniedzēju nevar pat sapņot. Viss tika pasniegts ļoti
vienkārši un saprotami.
Īpaši mani iedvesmoja elektrotehnika,
elektronika, diskrētā matemātika un fizika. Diskrēto
matemātiku brīnišķīgi pasniedza tā pati
I.Volodko.
Elektrotehnika
sākotnēji šķita ļoti sarežģīts
priekšmets, taču N.Nadežņikova stingrā
uzraudzībā jebkurš iemācīsies pareizi savienot
vadiņus, lai iedegtos lampiņa. Priekšmets ir pietiekami
plašs un skar ne tikai datorus, bet arī dažādas ikdienas
dzīves jomas. Par fiziku varu
teikt, ka katra prakse ienesa jaunas zināšanas par lietām mums
apkārt. Mierīgais un entuziasma pilnais J.Ruža katru tēmu
pasniedz pa jaunam, daudzšķautņaini: tēlaini izsakoties no
2D pārej 3D formātā. Pat no skolas zināmās tēmas
sāk iegūt īstu dziļumu.
Ar bagātu zināšanu bagāžu, kas iegūta dažādos „Progmeistars” kursu semestros, eksāmeni programmēšanā universitātē nelikās par tik ļoti „briesmīgu” notikumu, kā pārējiem studentiem. Priekšmeti, kas saistīti ar programmēšanu, neprasīja lielas piepūles. Pirmie trīs semestri vispār likās kā atkārtojums.
Īpaši
varu izcelt un ieteikt „Progmeistara” bāzes semestrus, kas izmanto Pascal,
jo arī universitātē ar to sākas programmēšana.
Noteikti jāapgūst mūsu semestris OOP, proti, uz objektu orientēta
programmēšana. Bez tā mūsdienu programmēšanas
pasaulē neiztikt, un arī pirmajā universitātes kursā
būs Delphi, bet sākot ar ceturto universitātes semestri - C++.
Būs nepieciešamas arī mūsu C/Data un C/Unix semestru
zināšanas, piemēram, kursā „Operētājsistēmas”.
Jūsu ieteikumi skolēniem, kursu
audzēkņiem, studentiem.
Es uzskatu – pats galvenais ir pareiza profesijas izvēle. Neslinkojiet! Iztērējiet laiku meklējumiem, par ko gribat kļūt un kur iegūt zināšanas, lai par to kļūtu. Jo ātrāk jūs atradīsiet savu aicinājumu, jo vieglāk būs turpmāk. Nenāksies lauzīt galvu pēdējā mācību iestādēs uzņemšanas dienā, kur tad tomēr stāties. Jūs varēsiet jau iepriekš sākt gatavoties vēlamajai profesijai, tas jums ļoti palīdzēs mācībās. Izanalizējiet jau šodien, kas jums ir patiesi interesanti. Studentiem varu ieteikt neapaugt ar „astēm” un visu nokārtot savlaicīgi.
Vismaz nedaudz par „darba biogrāfiju”. Ar ko tagad
nodarbojaties?
Mana darba biogrāfija nav īpaši raiba, taču tā nav arī „melnbalta”: biju un esmu kursu pasniedzējs, piedalījos programmu medicīnas laboratorijām izstrādē, izstrādāju multimediju mājas lapas. Šobrīd nodarbojos ar „kādu” lietišķo programmu izstrādi „kādām” portatīvām iekārtām. Īstenībā - nekā īpaši slepena - vienkārši sākumā vēlos sasniegt rezultātu.
Ieteikumi profesionālai izaugsmei.
Uzskatu par svarīgu, pirmām kārtām, iemācīties strādāt efektīvi: optimāli plānot savu laiku (studentam tas ir arhisvarīgi), adekvāti reaģēt stresa apstākļos un prast motivēt pašam sevi. Ja ir konkrēts, precīzi noteikts mērķis, ir daudz vienkāršāk to sasniegt, pareizi izstrādājot „ceļu karti”.
Hobiji.
Pārsvarā mani hobiji ir ārpus datora – tās ir iespējas sevi uz laiku aizņemt ar kaut ko citu, piemēram, sportu vai literatūras lasīšanu, kas nekādi nav saistīta ar manu ikdienas darbu, vai vienkārši ar braucieniem ar automašīnu pa apkaimi.